Matkasuunnitelma.
Moni kysyi jo useampi viikko ennen lähtöä, ”että minkälainen matkasuunnitelma teillä on?” Sellaista ei ole. Suuntana on vain Kreikka ja katsotaan mitä matkan varrella tulee eteen. Ihan niin mustavalkoista todellisuus ei kuitenkaan ole, toki jotain kiinnostavia paikkoja on katsottu ennen lähtöä. Sekä pari paikkaa Kreikassa, niistä tässä blogissa vielä lisää. Matkasuunnittelussa käytetään apuna Googlen karttaa ja Park4Night sovellusta. Muutoin mennään käytännössä sinne minne auton nokka vie. Off-grid matkailua parhaimmillaan.
Isoin seikka matkasuunnitellussa on sää. Autolla tai vaunulla on se vapaus, että suuntaa voi muuttaa sinne missä näyttää aurinkoiselta. Baltian, Puolan ja Slovakian läpi ajaminen on ollut erilaista kuin viime vuonna matka Italian kautta Portugaliin. Sää on ollut erilainen, kylmempi. Viime vuonna Saksassa kelit oli jo Travemundessä lämpimämmät ja pärjäsi melkein Espanjaan asti ilman lämmitystä. Nyt Truma on ollut päällä joka yö retkiksessä.
Viime vuonna paluumatkalla lämmitys meni rikki. Se toi vähän omanlaista haastetta kulkemiseen, mutta päästiin Suomeen takaisin ilman vilustumista. Jos lämmittimen kanssa olisi nyt ollut ongelmia niin haaste olisi ollut isompi. Onneksi se kuitenkin puhisee tuolla takaosassa tasaisesti.
Off-grid matkailu on omasta mielestäni paljolti seikkailua. Joskus jotain arvaamatonta voi tapahtua, mutta se ei katkaise matkaa. Myönnän että entisenä ravintola-alan yrittäjänä nautin haasteista ja jos sellaisia tulee eteen niin usein vaan sytyn niistä. Toki rajansa kaikella. Jos sattuu seuraamaan Youtuben puolelta niinsanottua vanlife skeneä, niin tietää että on asioita jotka saattaa keskeyttää koko matkan. Niitäkin varten löytyy vakuutuksia tai tieturvapalveluita, joten harvoin sekään on elämän loppu. Ja jos matka katkeaa, niin aina tulee uusia. Yleensä kommelluksista on enemmän kerrottavaa. Meilläkin on Misevalla suositeltu kertomaan erilaisista lisäturvista mitä asiakas voi saada. Vakuutukseen saa esimerkiksi matkankeskeytymisturvan tai hinauspalvelun. Misevallakin on myynnissä oma Caravan Plus palvelu joka kattaa vähän laajemman turvan autoon. Kannattaa kysyä tarkempia tietoja myyjiltä.
Asiat ei aina mene niinkuin suunnittelisi. Täytyy koputtaa puuta kirjoituksen ohessa, sillä toistaiseksi kommelluksilta on vältytty. Jos ei oteta huomioon että, Puolassa yksi yö meni oksia leikatessa Fiskarsin keittiösaksilla. Hyvä muistutus katsoa paikka paremmin mihin retkiksen jättää. Yöllä alkoi tuulemaan sen verran, että oksat riipi auton kattoa ja eihän siinä voinut nukkua. Jos töissä joku ihmettelee miksi lähetän viestejä neljältä yöllä, niin se oli juuri tämän takia. Ei tullut ihan heti uni ja töitähän voi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa, kun etänä tekee.
Määränpäänä on siis Kreikka. Se oli ainut suunnitelma lähtiessä. Kreikassa on tarkoitus tavata muita suomalaisia Peloponneksessa. Siellä järjestetään pakumiitti ja päätettiin että voisi olla kiinnostava osallistua. Tapahtuman järjestävät Vantastic-kanavaa Youtubessa pyörittävä pariskunta, Sara ja Joni. He ovat reissanneet Eurooppaa ristiin rastiin useamman vuoden ja asuvat vakituisesti autossa. Toinen isompi suunnitelma on mennä Kreikkaan kissavahdiksi. Kyllä, luit oikein. Maailmalla on paljon kissoja ja koiria jotka tarvitsevat hoitajaa. Yleensä kissan palvelija tai koiran paras ystävä on lähdössä jonnekin matkalle ja tarvitsee jonkun siksi aikaa hoitamaan rakasta perheenjäsentä. Kreikassa paikkoja oli paljon ja pohdittiin yhdeksän kissan, kahden lampaan ja useamman kanan välillä mihin haluaisimme mennä. Tarjontaa on nimittäin paljon. Päädyimme yhden vanhan kissan hoitajaksi ja tästä kokemuksesta tulee varmasti kerrottua lisää myöhemmin. Ranskassa ja Saksassa on mahdollista mennä hoitamaan myös taloja talveksi. Yleensä se tarkoittaa pihan kunnossapitoa ja yleisesti paikkojen perään katsomista. Voisi siis sanoa että tällainen pakuelämä ja kissavahtina Kreikassa olo tukee tosiaan. Melkein kuin symbioosissa elämistä. Suosittelen kokeilemaan jos kiinnostaa, suomalaisilla on yleensä luotettava maine maailmalla.
Tätä kirjoittaessani matkataan Slovakiassa. Yöpaikaksi valikoitui hylätty lentokenttä, jossa nukuttiin makoisasti. Ilman riipiviä oksia. Autossahan yleensä nukkuu ihan käsittämättömän hyvin. Monen asiakkaan kanssa ollaan käyty tästä keskustelua. Joku taika autossa tai vaunussa nukkumisessa on. Slovakiassa ennen nukkumaan menoa piti alkaa taas suunnittella matkan etenemistä. Jos Kreikassa on tarkoitus olla joulukuun alussa, niin matkustamiseen on rajallinen määrä päiviä. Alunperin oli ajatuksena käydä Mustanmeren rannalla, mutta se jääköön johonkin toiseen reissuun. Nyt siitä tulisi ajallisesti liian iso koukkaus. Matkafilosofiana on mennä rauhallisesti eteenpäin ja pitää ajot maltillisina. Edellisellä reissulla matkaa kertyi n. 10 000 kilometriä neljän kuukauden aikana ja se oli ihan sopiva. Eräs asiakas oli tehnyt saman lenkin Teslalla ja vaunulla neljässä viikossa. Hurja vauhti, mutta kertoo juuri sen, että me jokainen matkaamme omalla tyylillämme. Eikä mikään ole toista huonompi tai parempi. Nyt Mustallamerellä käynti olisi tehnyt matkasta liian hektisen ja sitä yritämme välttää. Auton ratissa on kivempi olla virkeänä ja välttää matkaväsymystä. Matkan varrella on myös niin paljon kiinnostavaa nähtävää, että tuntuu kivemmalta pysähdellä useammin. Suunnittelua tapahtuu paljon reissunpäällä ja lennossa.
Ennen Slovakiaa suuntaa määritti veden saanti. Nyt reissua on mennyt seitsemän päivää ja n. 100 litraa vettä riitti viikoksi. Kun hyvä veden tankkauspaikka löytyi Bzerko nimisestä kaupungista, niin matkasuunnitelma taas muuttui. Alunperin yöpaikaksi oli suunniteltu Slovakian itäosassa Domaśa niminen patoallas. Mutta vedenhakureissu suuntautuikin länteen, niin järvimaisememat muuttui hylätyksi lentokentäksi. Matkustaminen elää kokoajan tilanteen mukaan ja se on meidän tyylimme. Kissanhoitopaikkaa lukuunottamatta mitään ei ole varattu etukäteen. Ainut mitä mietitiään on vain se, että vesi ja ruoka riittää. Ja noistakin kahdesta vesi määrittelee enemmän matkan suuntaa. Kauppoja löytyy joka kylästä ja kaupungista. Kemiallisen vessan tyhjennyspaikkoja ei tarvitse stressata kun autossa on kompostoiva wc. Ja vaikka aurinkoa ei ole jokapäivä näkynyt, niin hupiakkuihin kertyy virtaa ajaessa. Yöpymispaikat mietitään yleensä edellisenä päivänä.
Telttasaunakin tuli testattua Puolassa. Tuo matkustamiseen uutta mukavuutta ja voittaa suihkun kuus-nolla. Pieni huoli oli saunaa mukana kuljettaessa että missä sitä voi käyttää. Mutta tarvitaan vain pientä suunnitelmallisuutta edellisenä päivänä ja perille päästessä saunan järkevää sijoituspaikkaa. Maalaisjärjellä ja käytöstavoilla pääsee pitkälle monessa asiassa reissussa. Toivotaan että saadaan sauna useamminkin vielä käyttöön. Näillä sunnitelmilla matka täällä jatkuu ja kirjoitukset samoin.
Matkaterveisin,
Mirko Kekkonen